Chicken’s diary

It is about a document who likes mathematics. (Parent management)

Mathematics Certification Grade Pre-2

日本に住む小学4年生のホームスクーラーです。

小学1年生から学校には通っていません。

ちょっとした事を書いていきたいと思います。

日本語と英語を書きます。

I am a homeschooler living in Japan.

I am 4th grade.

I stopped going to school from 1st grade.

The English translation is below the Japanese text.

I will write the Japanese text and the English text.

 

 

一昨昨日、私は数学検定準2級をマミーに勧められて受けてきました。

去年の10月に数検3級を受けたので、この記事も読んでみてください。↓

3級の前にも1回準2級を受けましたが、その時は1次2次何方も不合格でした。

niwa-chiki.hatenadiary.jp

The day before yesterday, I took the Pre-2nd grade mathematics test at the recommendation of my mom.

I took the Mathematics Test Grade 3 in October last year, so please read this article as well. ↑

I took the Pre-2nd grade once before taking the 3rd grade, but at that time I failed both the 1st and 2nd test.

 

レベルは高校1年程度で、

内容構造は高校1年50%、中学3年が40%、特有問題が10%です。

1次試験では、式の展開、方程式、因数分解、確率、三角比、三平方の定理などが出てきます。

2次試験では、記述問題がずらり。え。ンフ!?記述しないといけないのか。丁寧な言葉で書かんといけんのか。

三角関数の相互関係の証明や、図形の合同証明などが出てきます。

2次での最後の問題は、整数技能といって、コンピューターサイエンス系の問題が出てきます。私はいつも最後の問題から、難しいものを最後に回して解いています。

The level is around 1st year of high school,

The content structure is 50% for the first year of high school, 40% for the third year of junior high school, and 10% for specific questions.

The first exam covers expression expansion, equations, factorization, probability, trigonometric ratios, and the Pythagorean theorem.

The second exam is full of questons I need to write how I solved. Do I have to write it down? Should I write it in polite words?

There will be proofs of interrelationships among trigonometric functions and proofs of congruence of shapes.

The last question in the second round is called integer skills and involves computer science-related questions. I always solve the most difficult questions starting from the last one.



試験の前日は、夜まで過去問を解いていきました。

1次試験は問題なく取れるのですが、2次が、合格基準点の10問中60%、すなわち6問正解すれば合格できるのだが、いつも5問から6問しか正解できなくてギリギリでした。

だから、過去問を最初に解いた時から、2次を中心に勉強して、解き方を覚えていきました。

The day before the exam, I spent the night solving past questions.

I was able to pass the first exam without any problems, but on the second exam, I could pass if I answered 60% of the 10 questions correctly, which is the passing standard, but I was always only able to answer 5 to 6 questions correctly, which was just around the corner.

So, from the first time I solved the past questions, I studied mainly the second question and memorized how to solve them.



試験当日、会場につきました。まだ受付が開始されるまで1時間あまりあったので、

ヌイグルミの匂いを嗅いだり、自分の苦手なところの解説を見たりして総復習しました。

定時刻になって、教室に入ったら、大人がいっぱい。子供が1人いたが、その子は4級でした。席に座って、過去問を見て、始まるまで待ちました。

On the day of the exam, I arrived at the venue. There was still about an hour until the reception started, so

I thoroughly reviewed the material by smelling my plush chicken and watching explanations of my weak points.

When I entered the classroom at the scheduled time, it was filled with adults. There was one child, but he was in grade 4. I sat down, looked at past exam questions, and waited for the exam to begin.



試験が始まりました。

1次試験は、いつも30分くらい時間が余るので、前にも受けた3級と同じように慎重に見直しを何周もしました。2乗のマークや、単位はついているか確認しました。

中には、準2を最初に解いたときに本当に分からなかった三角関数も。

全ての解答を確認した瞬間に1次が終わりました。

The 1st exam has begun.

I always have about 30 minutes left on the first exam, so I carefully reviewed it several times, just like I did for the Third grade exam I took before. I checked to see if the square mark and units were included.

There were also trigonometric functions that I really didn't understand when I first solved Pre-2.

The first exam ended as soon as all the answers were confirmed.



休憩では、ブドウ糖を摂取しながら、ボードにまとめてきた2次試験の弱いところを頭脳に入れました。

During the break, I took some glucose and mentally reviewed the weak points from the second exam that I had summarized on the board.



2次試験が始まりました。記述式問題を後にして、答えだけ書く問題を最初に解いた。記述式を見ると、頭痛がする。イーッ。確率や証明もありました。最後の問題を見てみると、プログラミングのような問題でした。式を入力し、出力に数字を出す問題であった。記述式に時間を費やしました。

The second exam has begun. I left the short-answer questions behind and solved the questions where I only had to write the answers first. Looking at the descriptive formula gives me a headache. EEK. There were also probabilities and proofs. Looking at the last problem, it was a programming type problem. The problem involved inputting a formula and outputting numbers. I spent a lot of time on the writing style.



1次2次終わり、「終わったー」とほっとしました。試験では、去年6月に受けた準2が落ちたので、その仕返しと思って挑みました。

会場の出口に出て、マミーと会い、家まで帰りました。

At the end of the first and second rounds, I was relieved and said, "It's over." As for the exam, I failed the Pre-2nd grade that I took in June last year, so I took it as revenge.

I went out to the exit of the venue, met Mummy, and headed home.



その約2週間後。マミーが、「あ、もう合否見れるんちゃうん。」と言われたので、私の心臓が空まで跳ね上がりそうでした。マミーがスマホでホームページを開き、個人番号とパスワードを入れました。心臓の鼓動と耳鳴りが同時に聞こえました。キーン。ドクン。ドクン。キーン。「はよ押しいや」と声が聞こえたので、我に返りました。

深呼吸をして、ポチッ。サイトがぐるぐる回りました。出た。合否です。合格でした!!そのときマミーとトイレに中で見ていた。「うぇへーい!合格してんで、しかもどっちもやん!」「やったなー!」「ちょっと今トイレやからあっち行って。」どちらも合格するとは思わなかった。

About two weeks later. When Mommy said, "Oh, you can now see if you passed or failed," my heart almost jumped to the sky. Mommy opened the homepage on her smartphone and entered my personal number and password. I could hear my heart beating and my ears ringing at the same time. Bum. Bum. Keen. I came back to my senses when I heard a voice saying, "Okay, push it."

Take a deep breath and click. The site spun around. It came out. Pass or fail. I passed! ! At that time, I was watching inside the bathroom with Mommy. "Wow! I passed both exams!" "I did it!" "I'm in the bathroom right now, so go over there." I didn't think I'd pass both.



台所で、自分おご褒美に冷凍庫に残っていた「爽」と言うアイスの濃厚林檎味を食べました。そのアイスは、いつも食べている林檎味よりも美味しく、甘く感じられました。

 

食べた後、問題を教えてくれた先生と、祖母、家族に吉報を知らせました。

非常に嬉しかったです。次は、2級を頑張り、不定積分などを学びます。

 

この日の約3週間後、個人結果が届きました。

1次は、15問中12問正解。

恐る恐る2次の結果を見ると...

合格点が6点以上で、自分のは、6.5点!ギリギリでした。

記述問題は1問だけ⭕️でした。

 

バイバイ!

In the kitchen, I ate a rich apple-flavored ice cream called "Sou" that was left in the freezer as a reward for myself. The ice cream tasted better and sweeter than the apple flavor I usually eat.

 

After eating, I announced the good news to the teacher who told me about the problem, my grandmother, and my family.

I was very happy. Next, I will work hard on Grade 2 and learn things like indefinite integrals.

 

Bye bye!